/>

Zo krijg je de organisatie mee bij een overgang naar een nieuw systeem

 

De overgang naar een nieuw systeem is niet alleen technische aangelegenheid. De organisatie meekrijgen in deze verandering is net zo belangrijk en gaat niet vanzelf en niet op één dag. Men is gewend aan de huidige manier van werken en verandering kan in eerste instantie zorgen voor weerstand. Dat kan wrijving veroorzaken. Belangrijker is: hoe ga je hiermee om als je wilt innoveren of automatiseren?

 

“We werken al jaren zo en dat gaat goed. Waarom zouden we het moeilijker maken?” Misschien herken je een dergelijke uitspraak wel uit jouw eigen organisatie. Uiteindelijk is een stap altijd bedoelt om het veiliger, efficiënter en/of goedkoper te maken. Toch voelt dat dan niet voor iedereen zo. Onbekend maakt onbemind en in veel gevallen is dat waar.

Kennisniveau en bottlenecks

Neem bijvoorbeeld een migratie naar Microsoft 365. Waarschijnlijk zijn de office programma’s zoals Word, Excel en Outlook bekend terrein. Werken met bestanden in Microsoft Teams is dat vaak niet. Bij zo’n overstap op de cloud kijken we niet alleen wat technisch de beste oplossing is.

Wij kijken ook, in samenwerking met onze dochteronderneming Simplr-IT, wat er speelt in een organisatie, het kennisniveau en bottlenecks voor medewerkers. In onze ervaring is communicatie een belangrijke factor om een overstap succesvol te maken. Door informeren en training maak je mensen bekend en vaardig.

 

 

Trainingen: maak bekend en daardoor bemind

Je kan de voordelen laten zien waardoor mensen het nieuwe systeem niet meer als ‘moeilijker’ of ‘ingewikkelder’ ervaren. Die extra ondersteuning helpt om wrijving te voorkomen en mensen enthousiast te maken.

Neem bijvoorbeeld de overstap op Microsoft 365 en bestanden in Teams. Het is een andere manier van werken en dat kan erg spannend zijn. Door een training, afgestemd op wensen en niveau, laten we zien hoe je met de cloud kunt werken en bieden we de medewerkers handvatten.

 

Enthousiasme en productiviteit

Bijvoorbeeld door uit te leggen hoe je mappen kunt synchroniseren, beschikbare tools om productiever te werken en vragen te beantwoorden die de organisatie heeft. Je biedt daarmee net die extra ondersteuning en maakt mensen enthousiast over de mogelijkheden. Daarnaast voorkom je dat men een hoop tijd kwijt is met dingen uitzoeken en daardoor minder productief (kunnen) werken.

Hierdoor sla je direct meerdere vliegen in één klap. Wel zo efficiënt!

 

Vond je dit artikel interessant en wil je andere blogs niet missen? Volg Lucrasoft ICT Beheer dan op LinkedIn.