Zes maanden later, de eerste COVID-19 golf wordt opgevolgd door de tweede. Veel organisaties zijn in het afgelopen jaar versneld digitaal gaan (thuis)werken.

  • Een "moetje" voor sommigen
  • Het laatste zetje voor anderen
  • Maar er waren ook bedrijven die er helemaal klaar voor waren

In drie opeenvolgende blogs neem ik je mee in de belevingswereld van deze verschillende organisaties. Een feest van herkenning of misschien een paar eyeopeners, in welke situatie herken jij je eigen organisatie?

Deel 1 Een moetje voor sommigen

Het Corona nieuws kwam hard aan. Een periode van onzekerheid en lichte paniek ontstond. Van de ene op de andere dag moest het personeel gaan thuiswerken. Letterlijk zat Miranda Bruijnzeel met de handen in het haar!

 

 

 

Hoe nu verder?

Miranda vertelt over de vragen die op haar afkwamen:

  • Hoe maak ik mijn netwerk toegankelijk vanuit huis?
  • Hoe zorg ik ervoor dat mijn medewerkers veilig werken met de organisatie- én klantgegevens?
  • Hebben ze eigenlijk wel een laptop van de zaak, c.q. is hun hardware wel geschikt?
  • En hoe zit het met hun internet, is die wel snel genoeg om de data binnen te halen?

Ik hoorde in mijn omgeving dat anderen hier ook mee worstelden. We hebben met z’n allen hard gewerkt om ervoor te zorgen dat het personeel thuis aan de slag kon.

Na de eerste weken

Zucht…het was gelukt, het bedrijf draaide weer door en ik kon weer ademhalen. Of toch niet…? Helaas bleek dit niet het geval, ik werd snel ingehaald door een nieuwe waarheid. Technisch stond alles dan wel in de steigers maar de communicatie met het personeel liet nog te wensen over. Al die tools die dit konden ondersteunen, waaronder Microsoft Teams.

Gratis Microsoft Teams 

Ik was blij dat Microsoft de applicatie Teams kosteloos toegankelijk maakte. Mijn personeel weet elkaar inmiddels te vinden met chatten en (video)bellen. In voortgangsgesprekken, hoor ik dat er steeds meer mogelijkheden van Teams worden gebruikt.

Vier je successen

We hebben champagne opgestuurd naar onze medewerkers en op een vrijdagmiddag geproost (via videobellen van Teams natuurlijk). Ondanks de paniek en hele organisatie hebben we de transitie van kantoor naar thuis toch maar mooi voor elkaar gekregen. Reden genoeg om mijn medewerkers te vertellen hoe trots ik op ze ben!

Heb jij jouw collega’s al gecomplimenteerd met hoe goed jullie de transitie hebben doorstaan? Successen vieren moet je niet vergeten.

Na verloop van tijd, kwamen we in rustiger vaarwater. Ik ben het thuiswerken gaan evalueren. En gelukkig ben ik nu helemaal klaar voor de 2e golf….of toch niet?

Hoe loopt digitaal werken bij jouw organisatie?

Wil jij weten wat de volgende stappen zijn bij het thuiswerken met bijvoorbeeld RDS of werken in de Cloud? Mag ik je hierbij adviseren om ook te kijken naar hoe het beter kan? Hoe is de begeleiding geweest naar de uitrol van thuiswerken en welke zaken heb je geleerd of misschien over het hoofd gezien?

Is het nu alsnog niet tijd om een goed te kijken naar veiligheid en snelheid?

 

Ja, bij mijn organisatie kan het beter, neem contact met mij op!

Advies nodig?
+31 (0)78 6811505 ictbeheer@lucrasoft.nl