Zes maanden later, de eerste COVID-19 golf wordt opgevolgd door de tweede. Veel organisaties zijn in het afgelopen jaar versneld digitaal gaan (thuis)werken.

  • Een "moetje" voor sommigen
  • Het laatste zetje voor anderen
  • Maar er waren ook bedrijven die er helemaal klaar voor waren

In een paar opeenvolgende blogs neem ik je mee in de belevingswereld van deze verschillende organisaties. Een feest van herkenning of misschien een paar eyeopeners, in welke situatie herken jij je eigen organisatie?

Digitale transitie deel 2

het laatste zetje voor anderen

Zes maanden later. Veel organisaties zijn de afgelopen maanden versneld digitaal gaan thuiswerken. In deze aflevering maak je kennis met Thomas. 

Toen Corona in maart uitbrak was hij al druk bezig met een Microsoft 365 project. Door het dwingende advies van de overheid om zo veel mogelijk thuis te gaan werken ging het allemaal sneller dan gepland. Lees hier over de ervaringen van Thomas met de digitale transitie!

Microsoft 365 Project in volle gang

Mijn naam is Thomas de Zeeuw. Binnen ons bedrijf was ik aangewezen om het Microsoft 365 project te leiden. We waren lekker bezig toen Corona om de hoek kwam.
Gelukkig had ik Lucrasoft als ICT partner en zij hebben mij goed ondersteund.

Ik vertel je graag hoe wij de digitale transitie hebben ervaren. De volgende voorbereidingen waren al in gang gezet om Microsoft 365 uit te rollen;

  • Wij hadden een duidelijk plan opgesteld;
  • Lucrasoft ICT Beheer had onze technische omgeving gescreend en na deze audit kregen wij groen licht voor onze veiligheidseisen;
  • Het projectteam was opgezet en we hadden een tijdlijn uitgestippeld;

Gelukkig hoefden wij het wiel niet zelf opnieuw uit te vinden. Stap voor stap nam onze Project manager Frank Verstraten ons mee in de stappen om dit project succesvol te laten zijn.
Noem mij naïef maar ik zou nooit zelf bedacht hebben dat we dit project ook officieel zouden lanceren binnen ons bedrijf! 

 

succesfactoren bij een microsoft365 implementatie

 

De eerste weken

Maar toen, brak Corona uit. Gelukkig was het project al in een ver gevorderd stadium en had ik de belanghebbenden al betrokken bij het project. Hierdoor waren we snel in staat onze collega’s aan het werk te krijgen op afstand. Maar dit kon ik niet alleen en ik was blij dat ik goede ondersteuning van het team van Lucrasoft.

Het ging niet allemaal vlekkeloos.. 

Jullie zullen vast ook al gelezen hebben over de onderzoeken, waaruit blijkt dat met het thuiswerken, personeel gemiddeld 4 uur meer werkt per week en het gevoel heeft te moeten over-presteren om te laten zien dat ze aan het werk zijn.

Ook ik merkte dat. Hieruit blijkt hoe belangrijk de fase ‘lancering’ is in het geheel. Dit interne bewustwordingsproces van Microsoft 365, zo leerde ik tijdens dit project, heeft tot doel gebruikers mee te nemen in onder andere de volgende vragen:

  • Wat betekent Microsoft 365 voor ons?
  • Hoe werken we digitaal samen
  • Welke communicatieafspraken maken wij rondom chats en werktijden

En zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen, waarbij je stil kan staan voor dat je live gaat met deze nieuwe manier van werken .

Lanceringsevenement

Een lanceringsevenement noemen ze dat, een geschikt middel, waarin afspraken en richtlijnen helder zijn gemaakt. Hadden we dat maar kunnen doen zoals oorspronkelijk het plan was. Gelukkig waren de apps technisch al akkoord en zijn de Microsoft apps behoorlijk intuïtief in het gebruik! Fijn toch, dat we gelijk aan het werk konden thuis?

Doordat medewerkers extra hard werkten en overuren draaiden, had ik daar factor 2 ‘last’ van. Ik kreeg non-stop zoveel vragen en opmerkingen op mij af..

vragen bij microsoft 365 implementatie


Is dit herkenbaar? De laatste stap "Training" voor een succesvolle Microsoft 365 adoptie is er niet voor niets! 

Hoe zit het met jullie kennis van Microsoft 365?

Eindgebruikers trainen kan alsnog én draagt zeker bij aan werkvreugde en efficiëntie. De verwachting is dat hybride werken het nieuwe normaal wordt. Is het dan niet eens tijd om te kijken hoe het beter kan?

Wist je dat wij jou daarbij kunnen helpen? Dit kan veilig op afstand via Microsoft Teams, maar natuurlijk ook persoonlijk, zodra dat weer kan.

Ja, neem contact met mij op over Microsoft 365 trainingen!

Advies nodig?
+31 (0)78 6811505 ictbeheer@lucrasoft.nl